Dziś o tym co zrobić, żeby uniknąć uszkodzenia baterii skutera elektrycznego przy pozostawieniu jej na dłuższy czas. I co jeśli jest już za późno i skuter lub bateria nie chce się uruchomić.
Niesprzyjająca pogoda
W naszym kraju pogoda często nie sprzyja podróżowaniu skuterem w miesiącach jesienno-zimowych. Najgorsza jest nieprzewidywalna śliska nawierzchnia, plucha, padający śnieg czy deszcz. Przeszkadza też zimno, które wraz z rozwijaniem prędkości jest coraz bardziej odczuwalne.
Najczęstszym wyborem jest wtedy odstawienie jednośladu na dłuższy okres, czasami nawet kilku miesięcy czy pół roku. Jest to wystarczająco długi okres, żeby nieodpowiednio obsługiwana bateria zdążyła się głęboko rozładować, zablokować lub uszkodzić w inny sposób.
Najczęstsze błędy uszkodzenia baterii skutera elektrycznego
Przede wszystkim najczęściej odstawiamy baterię wraz ze skuterem i zostawiamy ją tam podłączoną. Sprawia to, że urządzenia wewnętrzne skutera pobierają niewielki prąd przez cały czas. Pozostawienie baterii na kilka miesięcy rozładuje baterię poniżej poziomu rozłączenia układu sterującego. Robi to w celu uniknięcia głębokiego rozładowania. W takim przypadku wyłącznie autoryzowany serwis będzie mógł ją włączyć. O ile bateria nie zostanie uszkodzona.
Pozostawienie baterii podłączonej w skuterze ma też swoje zalety, o ile robimy to w sposób kontrolowany. Dzięki temu za pomocą aplikacji możemy sprawdzić stan naszego skutera, czy nie stoi w zbyt niskiej temperaturze, lub właśnie bateria nie rozładowuje się zbyt mocno. Ładujemy wtedy baterię częściej.
Szybsze rozładowanie baterii w skuterze może też być spowodowane pozostawieniem skutera w miejscu słabego sygnału GPS. Zauważyliśmy, że ciągłe szukanie GPS, również rozładowuje baterię nieco szybciej.
Kolejnym błędem jest wyciągnięcie baterii ze skutera i pozostawienie jej samej sobie. O ile może się okazać, że po zimie stan naładowania baterii będzie nadal wysoki (np. za 100% zejdzie do 50%). To może również powstać problem rozregulowania nie ładowanych przez długi czas ogniw baterii.
W takim przypadku skuter może nam się wyłączać szybciej, nawet przy kilkunastu procentach baterii, lub w nieliniowy sposób pokazywać rozładowywanie (nagle z 30% zrobiło się 20%).
Ładować w zimie?
Mimo strasznie brzmiących konsekwencji, remedium na te problemy jest bardzo proste. Producenci baterii zalecają ładowanie baterii co miesiąc -półtorej do poziomu 40-60%. Czyli raz na miesiąc podłączam ładowarkę na godzinę lub dwie, żeby poziom naładowania był bliski zalecanemu. Przy skuterach z jedną baterią jest to 6 podłączeń w pół roku. Koszty są znikome. Potrzebne jest jedynie nasze minimalne zaangażowanie. To nic w porównaniu z kosztami jakie mogą nas spotkać w przypadku konieczności wymiany baterii na nową.
No dobra, ale jednak zawaliłem. Bateria nie chce się uruchomić. Zapomniałem. Co teraz?
Uszkodzenia baterii skutera elektrycznego są bardzo różne, jak wymieniono wyżej we wpisie. Na szczęście w większości przypadków wymiana baterii na nową nie jest jedynym i koniecznym rozwiązaniem. Baterię należy przede wszystkim sprawdzić. Możesz to zrobić u nas poprzez wysłanie jej do diagnozy. Regeneracja bardzo często jest możliwa nawet jeśli bateria nie chce się uruchomić. Co więcej, jej koszt to niewielki % kosztu nowej baterii. Bateria nie będzie jak nowa, ale może odzyskać kilkadziesiąt procent swojej pojemności.
Pingback: Przedłużając żywotność skutera elektrycznego dbasz o środowisko - INDIGO ELECTRIC