W ostatnich miesiącach roku 2021 weszły w życie przepisy dotyczące hulajnog elektrycznych. Regulują one prędkości z jakimi może poruszać się użytkownik, gdzie może się poruszać i jak powinna wyglądać hulajnoga elektryczna. Jednak nowe reguły dotyczą nie tylko hulajnog, ale wszystkich UTO (urządzenia transportu osobistego). Hulajnogi elektryczne, które trafią do sprzedaży od 01.01.2022 muszą spełniać wszystkie te wymagania. Są to znowelizowane przepisy, które doprecyzowują, lub jak twierdzą inni – wprowadzają nadmierną regulację. Która strona ma rację? Może prawda leży gdzieś po środku, jak to zwykle bywa? Przeczytaj artykuł i wyrób swoje własne zdanie.
Rozwijanie prędkości i hamowanie.
Konstrukcja powinna ograniczać rozwijanie prędkości powyżej 20 km/h. W urządzeniach z silnikiem elektrycznym jest to stosunkowo łatwe do rozwiązania. Wystarczy wgrać odpowiednie oprogramowanie do sterownika. Po osiągnięciu danej prędkości nie jest możliwe przyspieszanie.
Powinno być zapewniona możliwość skutecznego hamowania. Z reguły, hulajnogi dobrej jakości posiadają dwa hamulce tarczowe na przednie i tylne koło. Często wykorzystywane jest również hamowanie elektryczne – po naciśnięci dźwigni hamulca nie ma możliwości przyspieszać. Innymi słowy manetka gazu nie działa. Jako ciekawostkę dodam, że występuje również hamowanie regeneracyjne. W trakcie hamowania odzyskiwana jest energia. Przez tę krótką chwilę, gdy naciskasz hamulec, bateria w niewielkim stopniu ładuje się.
Wymiary i waga.
Przepisy regulujące wymiary i wagę hulajnogi elektrycznej jasno określają parametry.
Szerokość UTO nie może być większa niż 0,9 m. Z reguły najszersze kierownice roweru nie przekraczają 80 cm. Maksymalna długość 140 cm.
Masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kg. Jeśli hulajnoga elektryczna miałaby przekraczać taką masę, byłaby to hulajnoga specjalistyczna. Z większymi kołami, z wzmocnionym lub wysokim zawieszeniem. Lub dla kogoś, kto potrzebuje dużego zasięgu. Bowiem to bateria jest odpowiedzialna za największą wagę całej hulajnogi. Standardowe i najbardziej popularne hulajnogi elektryczne mają masę zbliżoną do 20 kg.
Oświetlenie.
Wiedziałeś że każdy rower ma obowiązkowe oświetlenie? Nadszedł czas na hulajnogi. I jest to dobra analogia, dlatego że przepisy są tak podobnie skonstruowane.
Przód:
- co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
Tył:
- co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej
Bok
- co najmniej jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach.
Szczegóły dotyczące oświetlenia. Światło pozycyjne i odblaskowe powinno być widoczne z co najmniej 150 m. Dopuszcza się migające światła pozycyjne. Przednie nie może być widziane z tyłu, a tylne z przodu UTO. Jako, że przednie i tylne światła w hulajnodze są pozycyjnymi, oznacza to że należy ich używać od zmierzchu do świtu, w tunelu, oraz przy złych warunkach pogodowych. Tak mówi Prawo o Ruchu Drogowym.
Dodatkowo, nowe przepisy mówią, że hulajnogi elektryczne powinny mieć dzwonek, lub sygnał o nieprzeraźliwym dźwięku.
Oznaczenia hulajnog elektrycznych w myśl nowych przepisów.
Hulajnogi elektryczne powinny być oznaczone kodem graficznym umożliwiającym jej identyfikację, lub numer rozpoznawczy. Z reguły te sprawy załatwione są przez producenta lub importera, dlatego, że każdy kto chce sprzedawać na rynku polskim stara się dostosować do wymagań.
Wszystkie powyższe informacje dotyczące przepisów dotyczą tych wprowadzonych na rynek od 1.01.2022. Czy zatem hulajnogi z zeszłego roku będące jeszcze w sklepach są nielegalne?
Chodzi o moment wprowadzenia na rynek – tak przepisy interpretują producenci. Więc hulajnogi, które są po odprawie celnej przed 2022 są nadal legalne. Co więcej, niektórzy producenci dodają certyfikat legalności takiej hulajnogi.
Co ma posiadać hulajnoga już wiemy, a jak to jest z kierującymi?
Tu przepisy sięgają poprzedniej wersji, czyli z 20 maja 2021.
- pieszy ma pierwszeństwo przed hulajnogą elektryczną
- należy dostosować prędkość do pieszych
- zakaz prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości
- nie można przewozić na niej dodatkowych osób lub zwierząt
- nie wolno holować innych pojazdów (ale się da – link dla funu)
- możesz poruszać się jedynie po drogach z ograniczeniem do 30 km/h (ale dopuszczalna prędkość maksymalna to 20 km/h co i tak jest ograniczone konstrukcyjnie od 2022).
Kto może jeździć hulajnogą elektryczną?
Dorośli nie potrzebują uprawnień.
Osoby w wieku 10 – 18 lat mają kilka opcji do wyboru w zależności od tego ile mają lat.
Karta rowerowa (od 10 roku życia)
Oraz następujące kategorie prawa jazdy:
- AM (motorowery 50 ccm od 14 roku życia)
- A1 (motocykle lekkie 125 ccm i motorowery – od 16 roku życia)
- B1 (mikrosamochód od 16 roku życia)
- T (ciągnik rolniczy od 16 roku życia)
Dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć osoby wyłącznie pod opieką dorosłego i jedynie w strefie zamieszkania (znak D-40)
Hulajnogi elektryczne przepisy. Ważne podsumowanie.
W jakim kierunku zmierzają te akty prawne? W kolejnym wpisie zrobimy przegląd przepisów w Europie. Bo to nasz kontynent przoduje w regulacjach. Mając przed sobą kolejne ograniczenia, instynktownie się buntujemy. Ale czy słusznie? Patrząc na przepisy mają na celu zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. Zarówno pieszemu, rowerzyście jak i samochodom. Możemy się obrażać tak jak to było w słynnej krzywiźnie banana lub skatalogowaniu marchewki jako owocu w tej naszej kochanej Unii. Czy hulajnoga mająca 91 cm szerokości zagraża komuś bardziej? Możemy poczuć, że ktoś zakłada nam kaganiec bo kiedyś to więcej można było robić, a przepisy są absurdalne.
Większość użytkowników hulajnog elektrycznych zwykła jeździć już wcześniej sprzętem, który pasuje do dzisiejszych przepisów. Większość nie jeździła z prędkością wyższą niż 20 km/h, a wszystkie hulajnogi na wynajem mają odpowiednie oświetlenie. Na forum dotyczących pojazdów elektrycznych w Trójmieście Elec3city, użytkownicy zalecają jeździć w kasku i ochraniaczach – a tego nawet nie ma w przepisach. Swoją drogą – jeśli przymierzasz się do zakupu hulajnogi – chętnie i rzeczowo pomogą :). Niemniej zdarzają się pojedyncze przypadki, że na obwodnicy gdzie prędkość jazdy samochodów jest bardzo duża – pojawi się ktoś na hulajnodze elektrycznej. Zdarzają się nieliczne przypadki, że użytkownik jest pod wpływem alkoholu. Czy zatem dla znacznie mniej licznych negatywnych przypadków wprowadzać takie przepisy na hulajnogi elektryczne? Jakie jest wasze zdanie?
Pingback: Kask na hulajnogę elektryczną - INDIGO ELECTRIC