Wyzwania jakie stoją przed dużymi miastami na przykładzie Nowego Jorku.
Nowy Jork, miasto znane z zatłoczonych i hałaśliwych ulic, staje przed nowym wyzwaniem. Jak uporać się z rosnącą liczbą pojazdów mikromobilności, takich jak rowery elektryczne, hulajnogi, motorowery i motocykle, które zalewają chodniki i jezdnie w celu dostarczania paczek i żywności. Władze miasta postanowiły stworzyć nową agencję, która będzie nadzorować i regulować tę dynamiczną i zróżnicowaną branżę.
Burmistrz Nowego Jorku ogłosił, że utworzy Departament Zrównoważonych Dostaw. Będzie pierwszą w kraju jednostką odpowiedzialną za zarządzanie komercyjnymi usługami dostawczymi wykorzystującymi dwu- i trójkołowe pojazdy mikromobilności. Celem nowego departamentu jest zapewnienie, że innowacje w zakresie mobilności nowej generacji będą działać z korzyścią dla pracowników, mieszkańców i Miasta, a nie na ich niekorzyść.
Pojazdy mikromobilności, które są zasilane akumulatorowo, odgrywają kluczową rolę w walce z zanieczyszczeniami i zatorami w ruchu drogowym. Dlatego, że są bardziej ekologiczne i efektywne niż tradycyjne samochody i ciężarówki. Są również niezbędne dla wielu pracowników, którzy zarabiają na życie, dostarczając żywność i towary do domów i biur nowojorczyków. Jednak pojawienie się tych pojazdów na ulicach miasta wywołało również wiele kontrowersji i problemów:
- Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, którzy często muszą unikać zbyt szybkich i nieprzewidywalnych pojazdów mikromobilności, które nie przestrzegają zasad ruchu drogowego i czasami poruszają się po chodnikach.
- Zagrożenia pożarowe spowodowane przez wadliwe lub uszkodzone akumulatory w rowerach elektrycznych, które mogą się zapalić lub wybuchnąć, narażając na niebezpieczeństwo ludzi i budynki.
- Prawa i warunki pracy dostawców, którzy często są wykorzystywani przez aplikacje dostawcze, które nie zapewniają im odpowiedniego wynagrodzenia, ubezpieczenia, ochrony zdrowia, szkoleń ani dostępu do toalet i miejsc do przechowywania pojazdów.
Jakie będą cele nowego urzędu?
Nowy departament ma na celu rozwiązać te problemy poprzez stworzenie spójnego i sprawiedliwego systemu regulacji. Ma na celu chronić interesy wszystkich zainteresowanych stron. Niektóre z możliwych działań, które może podjąć nowy departament, to:
- Wprowadzenie licencjonowania i rejestracji pojazdów mikromobilności, aby zapewnić ich zgodność z normami bezpieczeństwa i jakości.
- Ustanowienie stref i tras przeznaczonych dla pojazdów mikromobilności, aby zapobiec konfliktom z innymi użytkownikami dróg i chodników.
- Zapewnienie infrastruktury do ładowania i parkowania pojazdów mikromobilności, aby uniknąć bałaganu i nieporządku na ulicach.
- Egzekwowanie przepisów prawa pracy i ochrony konsumentów w odniesieniu do usług dostawczych, aby zapewnić godziwe traktowanie i wynagrodzenie pracowników oraz jakość i bezpieczeństwo produktów.
- Promowanie edukacji i świadomości na temat korzystania z pojazdów mikromobilności, aby zwiększyć bezpieczeństwo i odpowiedzialność kierowców i pasażerów.
Nowy departament będzie współpracować z innymi agencjami miejskimi, takimi jak Departament Transportu, Departament Ochrony Konsumentów i Pracowników, Straż Pożarna i Policja. Celem jest aby zapewnić skoordynowane i skuteczne zarządzanie branżą mikromobilności. Będzie również angażować się w dialog z przedstawicielami sektora prywatnego, organizacjami społecznymi i obywatelami. Chce przez to uzyskać informacje zwrotne i sugestie na temat tego, jak poprawić usługi dostawcze w mieście.
Nowy Jork jest jednym z pierwszych miast na świecie, które podejmuje takie kroki w celu uregulowania i ulepszenia problemów mikromobilności. Jest to ważna inicjatywa, która ma na celu dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań mieszkańców, pracowników i biznesu w zakresie transportu i mobilności. Jest to również sposób na zapewnienie, że Nowy Jork pozostanie miastem otwartym na innowacje i postęp, ale jednocześnie dbającym o bezpieczeństwo, zdrowie i dobrobyt swoich mieszkańców.
Po co o tym piszemy?
W Trójmieście, mieście znacznie mniejszym od Nowego Jorku widzimy na co dzień coraz więcej skuterów elektrycznych, hulajnóg, czy rowerów dostarczających jedzenie. Czy jest to dla nas problem? Pierwsze regulacje z tym związane zostały już wprowadzone np. w Gdańsku poprzez wprowadzenie stref do parkowania dla hulajnóg elektrycznych. Jednak było to głównie związane z rosnącą liczbą pojazdów na wynajem na minuty i bałaganem z tym związanym. Ale w tej chwili problemy z pojazdami do dostaw nie są wielkie a często nie są zauważalne. Na początku 2024 roku mamy sto kilkadziesiąt skuterów używanych do dostaw i kilka razy tyle rowerów i e-rowerów (szacunki na podstawie danych własnych) w Trójmieście sięgającym około miliona mieszkańców. Czy to dużo? Branża rośnie niezwykle dynamicznie. Np. większość z rejestrowanych skuterów elektrycznych w 2023 roku w Polsce była przeznaczona pod dostawy (dane z analizy własnej). Warto również patrzeć na to jak z problemami radzą sobie inni. Może któreś z Trójmiejskich miast będzie pierwszym w Europie z takim wydziałem?
Pisząc ten artykuł poruszyliśmy wiele tematów związanych z mikromobilnością. Czasami ledwo po jednym zdaniu. O części z nich pisaliśmy. O innych na pewno napiszemy w przyszłości.
Więcej ciekawych tekstów z branży znajdziesz na naszym blogu.
Jeśli chcesz być częścią świata mikromobilności wypożycz, lub zakup skuter u nas. My zajmiemy się serwisem Twojego pojazdu.