Czy Polak ma najgorzej? Prawo. Hulajnogi elektryczne w Europie.

Przegląd przepisów odnośnie hulajnog elektrycznych w kilku krajach i porównanie do Polski.
Przegląd przepisów odnośnie hulajnog elektrycznych w kilku krajach Europy i porównanie do Polski.

Nowe regulacje prawne dotyczące hulajnog elektrycznych w Europie.

W ostatnich miesiącach 2021 roku weszły w Polsce w życie przepisy dotyczące hulajnog elektrycznych. Regulują one prędkości z jakimi może poruszać się użytkownik. Ponadto określają gdzie może się poruszać i jak powinna wyglądać hulajnoga elektryczna. Czy jesteśmy jedynym krajem w jakim występują takie regulacje? Nie, jest to już reguła. Cała Europa jest rozpisana nowymi przepisami. Czy Polak ma jak zwykle piach w oczy? I czy to u nas jest najgorzej? Przeczytajcie i oceńcie sami.

Regulacje jakie są aktualne w Polsce, opisaliśmy w artykule. Dzisiejszy zajmuje się przeglądem przepisów w kilku krajach Europy, do którego stworzenia zainspirował nas blog producenta skuterów i hulajnog NIU. Miejcie na uwadze, że przepisy są świeże, tak jak u nas mogą zmieniać się dynamicznie. Mogą być nieco inne w momencie, gdy czytasz ten artykuł np. pół roku po publikacji.

Hulajnogi elektryczne w Europie. Austria

W Austrii można jeździć wyłącznie po ścieżkach rowerowych. Minimum to posiadanie odpowiednika naszej karty rowerowej. Maksymalna prędkość to 25 km/h. Możesz poruszać się tam hulajnogą wyposażoną w oświetlenie przednie białe, tylne czerwone, oraz światło STOP. Maksymalna moc silnika to 600 W. Użytkownicy poniżej 12 roku życia muszą być z kimś kto ma przynajmniej 16 lat. Obowiązują takie same przepisy jak dla rowerzystów.

Hulajnogi elektryczne w Europie. Belgia

Możesz poruszać się po drogach publicznych dopóki nie przekraczasz prędkości maksymalnej 25 km/h. Nie możesz tam natomiast wjechać na chodnik. Niestety osoby niepełnoletnie nie mogą się poruszać na hulajnogach.

Hulajnogi elektryczne w Europie. Dania

Przepisy dotyczące hulajnog elektrycznych w Danii obowiązują już od 2019 roku. Pojazd musi mieć oświetlenie przednie oraz tylne. Maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h – tak jak w Polsce. Minimalny wiek użytkownika to 15 lat.

Francja

We Francji nie możesz jeździć po chodnikach. Możesz korzystać z ulicy, lub ścieżek rowerowych. Minimalny wiek użytkownika to 8 lat, ale wszyscy poniżej 12 roku życia muszą mieć kaski. Ograniczenie prędkości to 20 km/h. Jednak niektóre francuskie miasta poszły o krok dalej i wprowadzają działające automatycznie ograniczniki w zależności od miejsca przejazdu zależne od GPS do 8 km/h. Takie kroki wprowadził Lyon. Natomiast Paryż chce ograniczyć ilość hulajnog jeżdżących w mieście w imię bezpieczeństwa.

Finlandia

W Finlandii deskorolki elektryczne i hulajnogi są równoznaczne z rowerami w świetle prawa. Maksymalna szerokość pojazdu to 80 cm. Maksymalna moc silnika to 1000 W. Dopuszczalna prędkość to 25 km/h. Podobnie jak w innych krajach zabrania się korzystania z chodnika. Obowiązuje konieczność jazdy w kasku.

Hiszpania

Hulajnoga elektryczna musi być ubezpieczona. Użytkowników obowiązują te same zasady co rowerzystów, oraz maksymalna prędkość 25 km/h. W tym przypadku ograniczenia poruszania się po chodnikach są różne w różnych miastach. Zwykle nie jest to dozwolone i trzeba mieć na sobie odblaskowe ubranie.

Holandia

Użytkownicy w Holandii muszą mieć co najmniej 16 lat. Hulajnoga musi być ubezpieczona i zarejestrowana. Można poruszać się wyłącznie po ścieżkach rowerowych z maksymalną prędkością 25 km/h

Islandia

Użytkownicy hulajnog elektrycznych są zobowiązani do przestrzegania tych samych przepisów co rowerzyści, noszenia sprzętu ochronnego i unikania jazdy z prędkością przekraczającą 25 km/h.

Niemcy

Jeśli chodzi o wymagania co do pojazdu, są nieco zbliżone z polskimi. Ponadto zamontowane światła, boczne światła odblaskowe, dzwonek. Maksymalna prędkość to 20 km/h dla osób powyżej 14 roku życia. Mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych Różnica jest taka, że Niemcy wymagają dwóch hamulców. Na hulajnogach mogą jeździć dzieci powyżej 12 roku życia po ścieżkach rowerowych, pasach i chodnikach z maksymalną prędkością 12 km/h.

Norwegia

Norwegia jest w trakcie wprowadzania przepisów, niemniej z reguły hulajnogi traktowane są jak rowery. Jak na razie, dozwolona jest jazda po drogach, chodnikach i ścieżkach rowerowych.

Portugalia

Nie ma jeszcze przepisów krajowych, a lokalne przepisy się dopiero tworzą. Przede wszystkim należy przestrzegać zasad ruchu drogowego.

Szwajcaria

Hulajnogarze są zrównani z rowerzystami, z ograniczeniem do korzystania jedynie ze ścieżek rowerowych i z ograniczoną prędkością 25 km/h.

Szwecja

Hulajnogi w Szwecji muszą być wyposażone w oświetlenie, dzwonek i hamulce. Każdy poniżej 15 roku życia musi nosić kask. Ponadto hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością wyższą niż 20 km/h. Szwecja miała nawet prawo dające dotację rządową na e-rowery i hulajnogi zakupione do 2020. Dotacja wynosiła 25%!

Wielka Brytania

W wielu miastach obowiązują różne przepisy. Co więcej, można z nich korzystać w ograniczonym zakresie i często jedynie na terenie prywatnym.

Hulajnogi elektryczne w Europie. Włochy

Włoskie przepisy zrównują hulajnogi elektryczne z rowerami. Obowiązkowe są dla użytkowników 14-18 letnich. Mogą jeździć wszędzie tam gdzie mogą jeździć rowery, z maksymalną prędkością 25 km/h. Co więcej, na obszarach gdzie poruszają się piesi ograniczenie to spada do 6 km/h. Hulajnogi mogą mieć co najwyżej 500 W mocy. Nie wolno też wozić pasażerów, ani przedmiotów. Należy jeździć w kamizelkach odblaskowych i mieć oświetlenie po zmierzchu.

Hulajnogi elektryczne w Europie. Gdzie w tym wszystkim znajduje się Polska?

W przeciwieństwie do niektórych krajów Europy czy świata, regulacje u nas są już obecne. Prędkość maksymalna to 20km/h, często w innych krajach występuje maksymalna prędkość 25 km/h. Niemniej nie mamy ograniczeń prędkości kontrolowanych przez GPS jak w Lyonie we Francji. Czy ograniczenia plasują się gdzieś po środku? Raczej bardziej w kierunku mocniejszych regulacji. Niemniej w krajach gdzie tych regulacji nie ma często oznacza to, że rząd przespał i będzie to nadrabiał.

A po co to wszystko? Masowe pojawianie się hulajnog na ulicach europejskich miast, w szczególności tych wynajmowanych na minuty, sprawiła, że rządy zaczęły się temu baczniej przyglądać. Hulajnogi w rowach i śmietnikach zdarzają się. Zdarzają się przypadki jazdy pod wpływem alkoholu, lub przewożenia kilku osób. Głównie chodzi o bezpieczeństwo. Bo regulacje mają być straszakiem dla tych, którzy nie zachowują się zdrowym rozsądkiem, czy też po prostu nie pomyślą. Świadomość tego, że może może spotkać za to kara, ma sprawić, że tych nieprzyjemnych wiadomości będzie mniej. Czy zmierza to w kierunku nadmiernej regulacji?

A Ty w jakim kraju chciałbyś mieszkać ze swoją hulajnogą elektryczną? Francuski Lyon? Czy może Norwegia? 🙂

Zapraszamy do naszego sklepu. Już od 18.02.2022 możesz też testować hulajnogi elektryczne NIU w Trójmieście.

1 komentarz do “Czy Polak ma najgorzej? Prawo. Hulajnogi elektryczne w Europie.

  1. Pingback: NIU 2022. Nowości w skuterach elektrycznych - INDIGO ELECTRIC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *