Elektryczne Jednoślady: Mikromobilność jako Skuteczne Rozwiązanie na Krótkie Trasy

eksploatacja skutera elektrycznego

Artykuł jest naszym tłumaczeniem artykułu z The Conversation under a Creative Commons license. Read the original article.

Oryginalna wersja artykułu zamieszczona jest też na naszej stronie.

Wsiadamy do samochodu, by zrobić zakupy lub odwieźć dzieci do szkoły. Ale podczas gdy samochód jest wygodny, te krótkie podróże generują emisje, zanieczyszczenia i koszty paliwa.

Blisko połowa (44%) wszystkich podróży dojazdowych Australijczyków odbywa się samochodem na dystansie poniżej 10 km. Z 4.2 miliona codziennych podróży samochodem w Perth, 2.8 miliona to dystanse poniżej 2 km.

To zjawisko jest powszechne w bogatszych krajach. W Stanach Zjednoczonych aż 60% wszystkich podróży samochodowych obejmuje odległość poniżej 10 km.

Jaka jest więc najlepsza opcja?

Możesz pomyśleć, że przesiadka na samochód elektryczny to naturalny krok. W rzeczywistości, dla krótkich tras lepszym wyborem może być elektryczny rower lub skuter – zarówno dla ciebie, jak i dla planety. To dlatego, że te formy transportu, zbiorczo określane jako mikromobilność elektryczna, są tańsze w zakupie i eksploatacji.

Ale to nie wszystko – obecnie te środki transportu faktycznie zastępują czterokrotnie więcej zapotrzebowania na olej niż wszystkie samochody elektryczne na świecie. Wynika to z ich ogromnego zainteresowania w Chinach i innych krajach, gdzie skutery są powszechnym środkiem transportu.

Elektryczne skutery zyskują na popularności, zwłaszcza w Chinach. Jak to możliwe? W ubiegłym roku na świecie było ponad 20 milionów pojazdów elektrycznych i 1.3 miliona elektrycznych pojazdów komercyjnych, takich jak autobusy, dostawcze vany i ciężarówki.

Ale te liczby pojazdów na czterech lub więcej kołach są całkowicie przyćmione przez dwu- i trójkołowce. Na drogach było ponad 280 milionów elektrycznych skuterów, hulajnóg, motocykli i trójkołowców. Ich ogromna popularność już teraz zmniejsza zapotrzebowanie na ropę o milion baryłek dziennie – około 1% światowego zapotrzebowania na ropę, według szacunków Bloomberg New Energy Finance.

A co z pojazdami elektrycznymi, zapytasz? Przecież pojazdy elektryczne są uważane za srebrną kulę w walce z emisjami i zanieczyszczeniem powietrza w miastach, ponieważ emisje z rury wydechowej są zerowe. Po naładowaniu z odnawialnej energii stają się jeszcze bardziej ekologiczne.

Ale uważać je za niepodważalne dobro to błąd. To są czystsze samochody, ale nadal są to samochody, zajmujące miejsce na drogach i wymagające dużej ilości energii elektrycznej do ich zasilania. Ich baterie sprawiają, że są cięższe niż tradycyjny samochód i silnie korzystają z wydobycia rzadkich metali ziem rzadkich. Chociaż pojazdy elektryczne są ogólnie o wiele bardziej ekologiczne niż samochody z silnikiem spalinowym, produkcja baterii może podważyć niektóre z tych korzyści.

Z drugiej strony samochody benzynowe kosztują około 0,14 AUD za kilometr na paliwo, czyli około 1 820 AUD rocznie dla średniego samochodu pokonującego 12 000 km. Koszty utrzymania wynoszą średnio 910 AUD rocznie, co daje łączną kwotę 2 730 AUD dla samochodu benzynowego.


Dolar Australijski (AUD) to w przeliczeniu 2,62zł na dzień 22.11.2023


W porównaniu, naładowanie pojazdu elektrycznego kosztowałoby około 480 AUD na tę samą odległość. Koszty utrzymania w wysokości 240 AUD rocznie dają łączny koszt 720 AUD. Tak więc pojazdy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji, ale są drogie w zakupie.

Jakie zalety mają elektryczne skutery i rowery?

Rewolucja w dziedzinie elektrycznego transportu to doskonała okazja do przemyślenia, w jaki sposób poruszamy się po naszych miastach – i czy w ogóle potrzebujemy samochodu.

Samochody, przecież, często mają tylko jednego pasażera. Energię zużywasz więc dużo, by przetransportować tylko siebie.

Z kolei elektryczne skutery i rowery zużywają znacznie mniej energii, by przetransportować jedną lub dwie osoby. Są też znacznie tańsze w zakupie i eksploatacji niż samochody elektryczne.

Jeśli dojeżdżasz do pracy na e-rowerze 20 km dziennie, przez pięć dni w tygodniu, koszt ładowania wyniesie około 20 AUD rocznie.

W Australii elektryczne rowery bardzo szybko przechodzą z kategorii hobbystycznej na poważny środek miejskiego transportu. W ubiegłym roku sprzedano tu ponad 100 000 e-rowerów.

Oczywiście nie prawdopodobne jest, żebyś używał elektrycznych skuterów czy rowerów do podróży z Sydney do Melbourne. Ich prawdziwa wartość tkwi w krótkich trasach – podróży do szkoły, na zakupy czy nawet do pracy – gdzie zajmują mniej czasu lub tyle samo co samochód.

Elektryczne rowery i skutery skracają zapotrzebowanie na ropę bardziej niż pojazdy elektryczne. Mniejsze elektryczne opcje, takie jak hulajnogi elektryczne czy deski elektryczne, oferują również sposób na pokonanie problemu ostatniego kilometra, który dotyka systemy transportu publicznego. To, w skrócie, jest niewygodna odległość między twoim domem a stacją lub przystankiem autobusowym. Szybkie pokonanie tej odległości może być zmieniaczem gry dla transportu publicznego.

Jeśli mikromobilność elektryczna zyska popularność, może to znacząco zmniejszyć emisje w miastach. Badanie użytkowników e-hulajnóg w Wielkiej Brytanii wykazało, że te podróże generują nawet o 45% mniej dwutlenku węgla niż alternatywy.

Amerykańscy badacze szacują, że jeśli podróże e-rowerem wzrosną do 11% wszystkich podróży, emisje związane z transportem spadną o około 7%.

W miarę wzrostu cen benzyny i spadku cen baterii, tańsze koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych oraz jeszcze tańsze koszty eksploatacji elektrycznych skuterów, rowerów i hulajnóg będą nadal ograniczać zapotrzebowanie na ropę.

Prognozuje się, że światowe zapotrzebowanie na ropę osiągnie szczyt w 2028 roku, wynosząc 105.7 miliona baryłek dziennie, a następnie zacznie spadać, zgodnie z Międzynarodową Agencją Energii.

Pojazdy elektryczne odegrają rolę w ograniczaniu zapotrzebowania na ropę. Ale może się okazać, że mikromobilność elektryczna ograniczy zapotrzebowanie szybciej, biorąc pod uwagę, jak szybko te tańsze i bardziej dostępne opcje zyskują na popularności.

Mikromobilność

Co to oznacza dla mnie?

Jeśli myślisz o przejściu na pojazdy elektryczne, warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby transportowe. Jeśli mieszkasz na obrzeżach miasta lub w miastach regionalnych, może okazać się, że samochód elektryczny o większym zasięgu i pojemności jest dla ciebie bardziej odpowiedni.

Ale dla wielu ludzi prawdopodobnie będą dostępne różne opcje. Możesz mieć jeden pojazd elektryczny na dłuższe trasy lub podróże grupowe, a także e-rower na dojazdy do szkoły czy na zakupy.

1 komentarz do “Elektryczne Jednoślady: Mikromobilność jako Skuteczne Rozwiązanie na Krótkie Trasy

  1. Pingback: Przedłużając żywotność skutera elektrycznego dbasz o środowisko - INDIGO ELECTRIC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *