Chęć zakupu jednośladu elektrycznego wiąże się z wieloma pytaniami, na które powinien sobie odpowiedzieć kupujący. Jednym z najważniejszych jest eksploatacja skutera elektrycznego.
Koszt zakupu
Koszt zakupu skutera elektrycznego jest oczywiście największym wpływającym na całą inwestycję. Niemniej znaczne różnice w cenach skuterów mają swoje uzasadnienie. Tańsze są zwykle motorowery (50ccm), droższe o wyższych odpowiednikach pojemności, czyli 125. Oczywiście różnice w cenach mają swoje odbicie również w jakości produktu. Mają na to wpływ użyte elementy, jakość spasowania plastików, czy marka produktu.
Jednak w przypadku skutera elektrycznego nie są to jedyne czynniki wpływające na cenę. Największym i najważniejszym kosztem jest bateria. Koszt zakupu baterii może wynosić od kilku do kilkudziesięciu procent wartości pojazdu. Ceny spadają z roku na rok, niemniej wzrost kosztów materiałów produkcyjnych i surowców w ostatnim czasie, może spowoduje spowolnienie tego trendu.
Części eksploatacyjne
W przypadku spalinowych odpowiedników jest gro części, o które należy zadbać. Należy pamiętać o wymianie filtrów, olejów, części zużywających się silnika. W eksploatacji skutera elektrycznego tego po prostu nie ma. Pozostają rzeczy wspólne, identyczne jak w spalinowym układy hamulcowe, czy opony. Te koszty są na jednakowym poziomie. To co najbardziej spędza sen z powiek hejterom skuterów elektrycznych (może po za tym, że ich nie słychać), to koszt wymiany baterii.
Przyjrzeliśmy się tym co podają producenci skuterów o gwarancji i żywotności baterii. W skrócie, gwarancja jest na około 20000 km lub dwa lata w zależności co nastąpi pierwsze. Bateria powinna wytrzymać mniej więcej 800 pełnych cykli ładowania i po tym czasie jej pojemność będzie nadal mieć 80% swojej pierwotnej wartości. Oznacza to jakieś 5 lat użytkowania. I kluczowe jest tu, że pojemność zależy od sposobu użytkowania i jakości dbania o baterię.
Tu musimy się na chwilę zatrzymać i po kolei przyjrzeć się podanym informacjom.
- Pełny cykl ładowania oznacza 0-100%. Czyli kiedy ładujesz baterię 80-100% nie jest to pełny cykl.
- 80% swojej pojemności po 5 latach. Każdy musi sobie zadać pytanie czy jeśli mój skuter nadal potrafi przejechać 50 km na jednym ładowaniu, to czy jest to za mało i czas wymienić baterię?
- Sposób użytkowania – tu mamy po części wpływ na sposób rozładowywania baterii. Wiadomo, że skuter który będzie jeździł codziennie 30 km po płaskiej asfaltowej drodze, będzie mniej wyeksploatowany niż skuter który musi jeździć 40 km po bruku i to pod górę. Ale to dotyczy każdego skutera nie tylko elektrycznego, prawda? Jeśli nie jest to oczywiste lub macie pytania, dajcie znać w komentarzu, lub skontaktujcie się z nami.
- Jakość dbania o baterię. Jest to niezwykle istotne, i jest to czynnik najbardziej różniący skuter spalinowy od elektrycznego. Jeśli skuter tradycyjny zostawisz na zimę pod wiatą prawdopodobnie na wiosnę odpali. Natomiast jeśli skuter elektryczny zostawisz w ten sam sposób, wielce prawdopodobne jest, że BMS (battery management system) wyłączy baterie w celu ochrony ogniw, po tym jak rozładuje się nadmiernie w trakcie stania. W najlepszym przypadku serwis odblokuje BMS i naładuje baterię ponownie, w najgorszym rozładowane w trakcie mrozów ogniwa mogą być już nieodwracalnie uszkodzone. I może się to stać już w pierwszą zimę! Możesz jednak zostawić skuter pod tą wiatą, a baterie zabrać do garażu lub do domu. Wystarczy że jest nieco więcej niż 0 oC. O tym jak dbać o baterie pisaliśmy tu.
Podsumowując powyższe. Nie są to nierealne obietnice producentów. Na prawdę możesz jeździć swoim skuterem ponad 5 lat na jednej baterii. Utrzymanie zalecanych, optymalnych warunków eksploatacyjnych skutera elektrycznego nie tylko jest możliwe, ale też jest stosunkowo łatwe.
Eksploatacja skutera elektrycznego na co dzień, czyli koszt ładowania.
Zrobiliśmy test z życia naszego własnego skutera elektrycznego NIU MQi GT. Wyposażony był w dwie oryginalne baterie na ogniwach EVE 48 V, 31 Ah. Jako, że jest jeden z naszych skuterów demonstracyjnych dla klientów, miał najróżniejsze przygody. Jeździł po różnym terenie. Zarówno bruk, asfalt jak i droga leśna. Także płasko lub pod górę. Miał okresy jednorazowego rozładowania 100-5%, oraz częste rozładowywania 100-70%. Test przeprowadziliśmy na 500 km. W okresie lipiec – grudzień 2021. Należy wziąć pod uwagę, że skuter w końcowym okresie jesieni stał w garażu podziemnym. Oznacza to brak zasięgu GPS, a co za tym idzie wzmożone wyszukiwanie sygnału przy wyłączonym skuterze, czyli nieco większy poziom rozładowania. Oznaczało to w tym przypadku spadek naładowania 10% w dwa tygodnie.
- Cenę prądu w Gdańsku w marcu 2022 na 0,80 zł / kWh według źródła. (wcześniej było taniej, ale dla łatwych obliczeń przyjmujemy tę kwotę).
- 500 km przejechane
- 29,03 kWh zużyte
- Oznacza to, że za pół roku jazdy skuterem zapłaciliśmy 23 zł 22 gr
- koszt przejechania 100 km na skuterze elektrycznym w cenach za 2022 rok to 5,81 zł
- Cena jednego litra benzyny 17.03.2022 6,80 zł
Eksploatacja skutera elektrycznego – podsumowanie i wskazówka.
Dzięki powyższym informacjom z pewnością każdy będzie miał lepszy obraz tego, czy skuter elektryczny jest dla niego. Czy opłaty z jakimi należy się liczyć są akceptowalne i o ile tańsza jest codzienna eksploatacja względem skutera spalinowego.
Widać, że korzystne aspekty eksploatacji mogą kusić. Niemniej ceny baterii w 2022 roku mogą nieco wystraszyć.
Wskazówka
Na szczęście wraz z popularnością skuterów elektrycznych coraz prężniej rozwijają się serwisy baterii. Indigo Electric na stałe współpracuje firmą, która należy do najnowocześniejszych w Polsce. Laboratorium pozwala na regenerację baterii, pojedynczych ogniw, lub BMSa. Kwestia regeneracji akumulatora w profesjonalnej firmie jest o tyle kluczowa, że perfekcyjnie wykonana praca, pozwala znacząco poprawić parametry baterii. Ponadto regeneracja jest znacznie tańsza niż zakup nowego akumulatora, a może przedłużyć życie akumulatora na kolejnych kilka lat. Jest to więc opcja, która znacząco wpływa na korzyści w eksploatacji skutera elektrycznego nawet w długim terminie.
Pingback: Dokąd zmierzają pojazdy elektryczne? - INDIGO ELECTRIC
Pingback: Czy skutery elektryczne są ekologiczne? - INDIGO ELECTRIC