Jak mrozy wpływają na skutery elektryczne?

Czy znaczący jest wpływ mrozu na skuter elektryczny? Skoro zadajemy takie pytanie, to domyślamy się, że może chodzić o elektronikę, może silnik. Niektórzy pomyślą, jak to jest z baterią? Są też inne podzespoły wrażliwe na zmiany temperatur, ale ich eksploatacja jest identyczna jak w skuterach spalinowych.

na skuter w kurtce
Na skuter w zimie? Czemu nie. Ubierz się ciepło

Wpływ mrozu na skuter. Po pierwsze bateria.

Oczywiście wszystko zależy od tego jakie są mrozy. Czy będzie to -1oC, czy -20oC. Znamy osoby, którym nie przeszkadza pogoda, jeżdżą cały rok.

Jeśli chodzi o baterie, znaczenie tu ma z jakich materiałów są wykonane. Zdecydowana większość nowoczesnych skuterów oparta jest na ogniwach litowo-jonowych o 18650, lub zbliżonych (złożona z wielu takich ogniw połączonych ze sobą). Temperatura ich pracy oraz przechowywania to zwykle od -20oC do +60oC.

Czyli wydawać by się mogło, że nie ma czym się przejmować. Ale uwaga. Owszem będą pracować w takich temperaturach, ale nie wolno zostawiać baterii rozładowanej w niskich temperaturach. Może to doprowadzić do jej nieodwracalnego uszkodzenia. Ponadto pojemność akumulatora w temperaturze ujemnej jest znacznie niższa niż w temperaturze pokojowej (20oC). Testy, charakterystyki ładowania i rozładowywania, również przeprowadzane są w takiej temperaturze. I jest to zalecana temperatura ładowania. Ładowarki zwykle też mają czujniki temperatury. Należy je przechowywać w temperaturach dodatnich. Ładowanie baterii na mrozie sprawi, że nie uda jej się naładować w pełni i nie osiągnie pełnej sprawności. Wynika to właściwości takiej baterii. Dla dociekliwych zachęcamy wyszukać sobie w google datasheet baterii 18650. Można też odwiedzić nasz wpis o obsłudze baterii w celu uzupełnienia wiedzy.

Co to oznacza w praktyce i co powinienem zapamiętać?

Wpływ mrozu na baterię skutera jest zauważalny, ale można jeździć skuterem elektrycznym kiedy jest mróz. Aby zachować najdłuższą żywotność baterii:

  • zawsze ładujemy baterię w temperaturze pokojowej,
  • nie zostawiamy baterii w skuterze na mrozie, w szczególności kiedy jest rozładowana
  • kiedy chcemy naładować baterię powinniśmy odczekać, aż jej temperatura zbliży się do temperatury pokojowej
  • ładowarkę również przechowujemy w temperaturze pokojowej (ma swój czujnik temperatury)

Jeśli masz problem z baterią, możesz ją sprawdzić według naszych wytycznych.

Inne podzespoły elektryczne skutera elektrycznego

Podzespoły takie jak wyświetlacz, czy sterownik zachowują się tak jak we wszystkich pojazdach. Mamy całe masy samochodów na ulicy, pozostawione na mrozie na wiele dni, i elektronika zwykle działa.

Z naszego doświadczenia w naprawie pojazdów elektrycznych wiemy, że elektronika potrafi szwankować, kiedy jest większa wilgotność, a potem marznie. Ale dotyczy to zwykle pojazdów używanych przez wiele lat i nie odpowiednio konserwowanych.

Możemy śmiało założyć, że korzystanie ze skutera ograniczone jest ograniczeniami baterii, a wpływ mrozu na elektronikę, łącznie z silnikiem (umieszczonym w kole lub centralnym) skutera elektrycznego jest taki sam jak na każdy inny pojazd pozostawiony na zewnątrz.

Podzespoły mechaniczne, płyny eksploatacyjne.

I tutaj nie ma żadnych niuansów. Zarówno klocki, tarcze hamulcowe, czy płyn hamulcowy eksploatuje się identycznie jak w skuterach klasycznych. Dotyczy to również opon. Niemniej w zimie, w szczególności gdy jest błoto pośniegowe, albo oblodzone drogi powinniśmy niezwykle uważać w trakcie jazdy. Zachowanie szczególnej ostrożności jest tutaj bardzo wskazane. Wszak mamy jedynie dwa koła i poślizg już przy niewielkich prędkościach może spowodować upadek.

Wpływ mrozu na skuter elektryczny.

Jak w większości naszych wpisów zalecamy prawidłową eksploatację skutera elektrycznego. Również w zimę. Sprawny i dobrze serwisowany skuter elektryczny to jego dłuższe życie. Długi cykl życia produktu sprawia, że i Ty troszczysz się o środowisko!

Po za aspektami skupiającymi się na baterii, wszystkie pozostałe kwestie są identyczne jak w innych jednośladach czy pojazdach drogowych. Na skuterze, mamy również wpływ mrozu na użytkownika tego pojazdu. Kierowca powinien mieć odpowiedni ocieplany strój, w najlepszym przypadku z protektorami. Możemy wyposażyć się również w ocieplane rękawice, czy podgrzewane manetki. Są dostępne motokoce wpływające na nasze poczucie komfortu w trakcie jazdy. Nasz sklep stale się powiększa. Jeśli chcesz, sprawdź co oferujemy do naszych skuterów elektrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *