We wpisie Czy skutery elektryczne są ekologiczne? w celu wskazania pewnych analogii, porównaliśmy samochody elektryczne ze skuterami elektrycznymi. Wiadomo, ze wpis ten nie wyczerpywał tematu. Wpis mógł wydać się utopijny. Nie ma co łudzić się, że ludzie zaczną masowo przesiadać się na jednoślady elektryczne, dlatego że używanie ich jest bardziej ekologiczne niż samochodów.
Porównanie jednośladów elektrycznych oraz spalinowych rodzi też wiele nieporozumień. Ten wpis może pomóc osobom, które stanęły przed wyborem jednośladu i zadają sobie pytanie, czy kupić motocykl elektryczny czy spalinowy.
Wiatr we włosach
Spotkałem się kiedyś na targach w Mediolanie z jednym z polskich dziennikarzy motoryzacyjnych zajmującym się motocyklami spalinowymi. Był to czas kiedy motocykle elektryczne to była totalna nowość w Europie. Ocenił on, że motocykle elektryczne to “coś pomiędzy nami, a Klawiterem” (dziennikarz zajmujący się nowymi technologiami). Była to bardzo trafna uwaga. Oznacza to, że osobami szczególnie zainteresowanymi jednośladami elektrycznymi mogłyby być miłośnicy motocykli śledzący nowinki technologiczne.
Śledząc programy i filmiki promujące motocykle spalinowe częstym aspektem jest motywacja zakupu. Motocykl kupuje serce, nie rozum. Bo jest piękny, ma fajne osiągi, ryk silnika itp. Ale też to jak mamy zakodowane w kulturze zachodniej postrzeganie motocykla. Jest to prestiż, czy też kojarzy się nam z wiatrem we włosach i poczuciem wolności. No jest to kilkadziesiąt lat historii. Gra to na emocjach, a koncerny motoryzacyjne doskonale wiedzą jak to wykorzystać.
No to teraz porównajmy to do elektryków.
Pierwsze co przychodzi do głowy to zasięg. Kilkadziesiąt, w porywach do kilkuset (bardziej 200 km).
Później, jak długo ładuje się bateria? Najnowsze modele powiedzmy 4-5h standardowego ładowania.
Maksymalna prędkość? 70 km? 100 km? No są szybsze ale odpowiedniki 125 ccm to nie motocykl… A motocykl zaczyna się od 1000 ccm…
Panie, a tego nie słychać.
Z niektórymi argumentami trudno dyskutować, bo są tendencyjne, lub uderzają w praktyczny aspekt użytkowania. Który to może nie być barany pod uwagę przy zakupie motocykla sercem. Ale takie są z reguły pierwsze myśli, gdy zetknie się tradycyjne myślenie zakorzenione, to co znamy, z nowoczesnym. Jeśli coś jest nowością, to często patrzymy na to z dystansem, niedowierzaniem, czy szukamy dziury w całym.
Faktycznie, jest to inny produkt. Zatem pytanie Motocykl elektryczny czy spalinowy jest zasadne, kiedy dojdziemy do rzetelnego i jednak praktycznego pytania. Po co mi to?
Po co mi motocykl
Jeśli odpowiedzią na to pytanie jest, bo chciałbym dojeżdżać do pracy, móc jeździć na zakupy, lub pracować samym motocyklem (np. rozwożąc pizzę, nie bagatelizujcie tego rynku), to już pierwszy punkt jest spełniony. Rozważaliśmy z naszymi klientami wiele takich przypadków. W większości wygra… elektryczny. Ponadto, jeśli zamierzasz kupić motocykl i masz z tyłu głowy kwestie ekologiczne, to zdecydowanie łatwiej będzie Ci jeździć ekologicznie elektrykiem. I nie jest to wyłącznie dlatego, że w dzisiejszych czasach synonimem pojazdu elektrycznego jest ekologiczny. Sprawa jest dużo bardziej złożona. O tym możesz przeczytać w tym wpisie. To wszystko są tylko przykłady. Jeśli np. dojeżdżasz do pracy motocyklem, ale masz ponad 70-80km w jedną stronę, to być może jednak spalinowy będzie dobrym wyborem. Ważnym aspektem jest jednostkowe podejście do tematu. Indywidualne traktowanie każdego klienta jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach. Zdarza się, że odmówimy klientowi z racji braku sensu zakupu jednośladu elektrycznego.
Jeśli już zastanawiamy się nad praktycznym aspektem zakupu, a jednoślad będzie służył Ci w powyższych kwestiach, to najlepszym rozwiązaniem może okazać się skuter.
Większość skuterów spalinowych pali mało, to czy elektryk będzie miał sens?
Zajęliśmy się kiedyś kwestią kosztów przejechania 100 km skuterem elektrycznym. Ciężko jest założyć co się stanie z cenami prądu mając na uwadze tak wiele znaczących czynników, jak wojna za naszymi granicami, inflacja, pomoce rządowe itp. Na opłacalność ekonomiczną wpływają również ceny paliwa. Zakładając powiedzmy wzrost trzykrotny, to bazując na tamtym artykule, za prąd zapłacimy 17zł za przejechanie 100 km, natomiast za skuter spalinowy zakładając obecną cenę paliwa i najmniejsze spalanie 3l / 100 km 24zł. Pozostaje kwestia dodatkowych kwestii eksploatacyjnych, które również opisaliśmy w tamtym artykule.
W niepewnych czasach wiele osób ogląda złotówkę z każdej strony zanim ją wyda. Co jest dla Ciebie bardziej opłacalne ekonomicznie, praktycznie, ekologicznie zdecydujesz sam.
Motocykl elektryczny czy spalinowy. Sens porównania.
W dzisiejszych czasach łatwego dostępu do informacji możemy w niezwykle łatwy sposób dokonać porównań wielu produktów.
Zastanawiasz się nad robieniem zdjęć? Porównujesz smartfona i aparat cyfrowy, ale może kamerę albo instax. Chcesz robić ciasta? Możesz kupić thermomix lub robot kuchenny albo sam mikser. Chcesz się przemieszczać? zastanawiasz się nad samochodem, motocyklem, rowerem, hulajnogą? Może komunikacją miejską? A może chcesz poruszać się wyłącznie rekreacyjnie od czasu do czasu? To Ty znasz najlepiej swoją sytuację. Nasi specjaliści odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania, które rozwieją wątpliwości. A jak już się zdecydujesz, zapraszamy do nas.
Pojazd dla Ciebie! Nasze subiektywne porównanie.