Czy skutery elektryczne są ekologiczne?

Ekologiczny skuter elektryczny
NIU MQi+ Sport w Sopocie

Temat ekologii w samochodach elektrycznych jest przerabiany przez wszystkich i wszędzie. Budzi wiele emocji, stąd tak duże zainteresowanie. Przeciwnicy wytykają liczne wady i to nie tylko związane z negatywnym wpływem na środowisko. Towarzyszy temu dezinformacja, hejt i czarno-białe postrzeganie tematu. Przyjrzyjmy się naczelnym argumentom i postarajmy rozwiać istniejące wątpliwości, dodając coś o świecie naszych elektrycznych jednośladów. Żeby cały artykuł nie był zbyt długi i skomplikowany zahaczamy jedynie o najpopularniejsze tematy. Wszystko może być wstępem do głębszej dyskusji czy elektryczne skutery są ekologiczne.

Co z ekologiczną produkcji baterii?

Przeciwnicy sądzą, że to wcale nie jest ekologiczne, ze względu na wątpliwą “czystość” produkcji baterii. Trudności w rzetelnej ocenie sytuacji dodaje fakt, że niezwykle ciężko jest prześledzić cały proces produkcji baterii. Od wydobycia poprzez produkcję ogniw, aż do montażu ich w jednej obudowie potrzeba włożyć dużo energii. Co za tym idzie generują one spory ślad węglowy. pojazd elektryczny przed zrobieniem pierwszego kilometra emituje znacznie więcej CO2 i innych szkodliwych substancji niż spalinowy odpowiednik. Podobnie jest ze skuterami elektrycznymi. Jest kilka lekarstw na tę bolączkę.

Recykling.

Recykling baterii z samochodów elektrycznych już ma miejsce. Całości trudności dodaje fakt, że bateria z samochodu jest duża, ciężka i zamontowana na stałe. Natomiast jeśli przyjrzymy się skuterom jest tu znacznie lepiej. Przede wszystkim bateria jest znacznie mniejsza, ma mniej ogniw, jest też zwykle łatwa w wyciągnięciu. Co za tym idzie jest łatwiejsza w recyklingu. Ogniwa mogą być zdemontowane przez wyspecjalizowane osoby i jest znacznie mniej kosztowne niż w samochodach. Baterie również po zakończeniu swojego życia w pojeździe mają cały szereg zastosowań. Używane są jako magazyny energii, niewielkie zasilanie awaryjne, mogą służyć jako dodatkowy zasilacz mobilny. Zastosowań jest bardzo wiele.

Regeneracja.

Baterie w skuterze, prawidłowo eksploatowane mogą przeżyć nawet ponad 10 lat. Może to być wynikiem poprawnej eksploatacji. Jeśli bateria ma kilka lat i działa, ale jej parametry są niższe niż wymagane przez użytkownika, możemy nadal skorzystać z regeneracji i podnieść jej sprawność za stosunkowo niewielkie pieniądze. Swoją drogą, my nie tylko zachęcamy aby to robić, ale wręcz nalegamy. Przedłużając życie baterii zmniejszasz swój ślad węglowy.

Zasilanie ekologicznego pojazdu z węgla?

Baterie do skutera będą ekologiczne jeśli o nie zadbasz
Baterie skutera elektrycznego

Niewielki jest odsetek zielonej energii służącej do naładowania akumulatorów. Zwłaszcza w Polsce. Palimy węglem, żeby zasilić elektryczny samochód. Czy jest w tym ekologia? To samo dotyczy skuterów.

Zwolennicy natomiast słusznie zauważają, że jesteśmy w fazie dynamicznej zielonej transformacji. Energia ta w coraz większym stopniu produkowana jest z bardziej ekologicznych źródeł. Wojna na Ukrainie nieco zachwiała tym trendem, ale nie jest on w naszej opinii zatrzymany. Będzie postępował, chociażby ze względu na rosnącą świadomość zmian klimatu przez konsumentów czy całych państw. Już teraz można świadomie ładować pojazdy z ekologicznych źródeł energii jak na przykład instalacja paneli fotowoltaicznych. Ładowanie skutera jest tym łatwiejsze, że energia potrzebna do naładowania jest znacznie mniejsza niż samochodu.

Nie ma czym i gdzie ładować?

Dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych ciągnie za sobą szereg wyzwań. Jednym z nich jest ogólnodostępna sieć ładowania pojazdów. Ładowarek przybywa, ale trend ten jest niewystarczający. Jak to wygląda w skuterach elektrycznych? Każdy skuter ma taką ładowarkę ze sobą. Możesz podłączyć się do zwykłego gniazdka w dowolnym miejscu. A baterię możesz zabrać ze sobą. Zarówno do pracy jak i do domu.

Tragiczny zasięg jazdy.

Naukowcy z całego świata pracują nie tylko nad bardziej ekologicznymi metodami produkcji, ale również nad zwiększeniem gęstości energii baterii, czyli zapakowaniem w mniejszą obudowę “większej mocy” niż dotychczas. Niemniej trendy w skuterach elektrycznych są takie, że nie potrzebujesz przejechać 500 czy 1000 km na jednym ładowaniu. Oczywiście fajnie by było móc pojechać elektrykiem na Nordkapp, ale skutery elektryczne mają swój cel. Może nie będzie to odkrywcze, ale wygodnie przejechać z punktu A do punktu B na niewielkie odległości. Czyli na przykład z domu do pracy. Albo kilkukrotnie od restauracji do klienta.

Czy 25 km samochodem w jedną stronę w dużym mieście to ponad godzina jazdy w czasie korków? Każdy skuter elektryczny da radę pokonać taki dystans. I jeszcze zaoszczędzisz na czasie. Zwykle większość skuterów ma możliwość przejechania 50 km lub więcej na jednym ładowaniu. A wiele z nich ma miejsce na drugą baterię, albo nawet taką baterię w zestawie. Czy zasięgi są odpowiednie zależy oczywiście od indywidualnych wymagań klientów. Niemniej warto sobie zadać szczerze takie pytanie przed zakupem.

Pojazdy elektryczne emitują dużo więcej pyłu z klocków hamulcowych i ścierających się opon.

Mikroplastik jest zmorą, która spędza sen z powiek naukowców, bo wpływa na nasze zdrowie już teraz. Ciągle badamy i słyszymy o nowościach na ten temat. Pył z opon i klocków hamulcowych jest faktem i często przytaczanym argumentem. Elektryfikacja pod tym kątem będzie miała jak na razie niekorzystny wpływ, dlatego że samochody elektryczne są zwykle cięższe niż spalinowe o podobnej klasie. Ale zaraz, czy skuter elektryczny jest cięższy od spalinowego?

Popularne 125 elektryczne ważą w stanie gotowym do jazdy 110-120 kg. Ile waży popularna niewielka spalinowa 125? 120-140 kg. W przypadku skuterów są to parametry pomijalne.

Spalinowe czystsze niż elektryki!

Kilka miesięcy temu głośno było o raporcie NCAP, który był interpretowany czy nadinterpretowany w taki sposób, że diesle są bardziej ekologiczne od elektryków. Sam raport był oparty na pewnych założeniach. Tak jak wspominaliśmy na początku, niezwykle ciężko jest określić ślad węglowy dla baterii. A co dopiero dla całego samochodu, czy skutera elektrycznego. Dlatego należy przyjąć pewne założenia i je jasno przedstawić. Pod tym linkiem znajdziecie profesjonalną stronę wyjaśniającą ten raport w ludzkich słowach. Po przeczytaniu artykułu możecie sami wyrobić swoje zdanie na ten temat.

Pamiętacie jeszcze aferę dieselgate? Wielkim koncernom bardzo trudno jest osiągnąć wyśrubowane redukcje emisji spalin. I stosują ku temu specjalne techniki, coraz bardziej komplikujące układy samochodu. A za chwilę wchodzi EURO7. Emisja CO2 w miejscu użytkowania samochodu elektrycznego jest znacznie mniejsza, również w całym cyklu życia samochodu.

Ekologiczne skutery i samochody elektryczne są za ciche, co jest zagrożeniem dla pieszych.

Tu mamy do czynienia z pozornie nieco mniej ekologicznym argumentem. Zanieczyszczenie hałasem jest dobrze znane wszystkim mieszkańcom dużych miast. Na tyle dobrze, że nie zwracają na to uwagi. A jest to problem, ponieważ już od 70 dB hałas jest już określany jako niekorzystny. A miejski zgiełk, w dużym stopniu emitowany przez samochody generuje dźwięki o poziomie 80-90 dB. Przeciwnicy samochodów elektrycznych przytaczają tu argument niebezpieczeństwa związanego ze zbyt cichym poruszaniem się pojazdów. Dlatego w życie zostały wprowadzone przepisy nakazujące samochodom elektrycznym emitowanie dźwięku o natężeniu 56 dB. Według badań ludzie zwracają uwagę na taki dźwięk, ale nie jest on w żadnym stopniu uciążliwy. Być może w przyszłości wejdą przepisy dotyczące jednośladów. Jak na razie naukowcy zajęli się problemem zbyt głośnych wydechów w spalinowych motocyklach. Badania nie potwierdziły, że głośniejszy wydech stwarza większe bezpieczeństwo dla motocyklisty.

Czy skutery elektryczne są ekologiczne?

Po za argumentami, które przytoczyłem we wpisie są jeszcze inne czynniki wpływające na to czy dany produkt będzie ekologiczny. Mianowicie należy o ten produkt dbać. Niezależnie, czy jest to ultra ekologiczny skuter, samochód elektryczny, spodnie, czy laptop. Przedłużaj życie produktu, wymieniaj go na nowy później, a sprawiasz, że kolejny będzie Ci później potrzebny. My w Indigo Electric przekonujemy klientów, że jest to możliwe. Wprowadzamy programy serwisowe, wychodzące daleko po za okres gwarancji. Dbamy o baterie razem z naszymi klientami, a w razie potrzeby przed wymianą – regenerujemy. Staramy się wystrzegać tego, że jeśli kupiłeś “ekologiczny” skuter, to jest już po sprawie i masz czyste konto. Jeśli zapomnisz w zimie ładować baterii i na wiosnę wylądują na śmietniku, to nie będzie to ekologiczny zakup.

Poniżej kilka ciekawych linków, które pozwolą poszerzyć waszą wiedzę o ekologii, wyrobić swoje zdanie, a mnie zainspirowały do stworzenia tego wpisu.

https://www.instagram.com/reel/Cifg8LLg0Eo/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.products.pcc.eu/pl/blog/czy-samochody-elektryczne-sa-ekologiczne/

https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/auta-elektryczne-nieekologiczne-podczas-produkcji-dopiero-pozniej-sa-eko/5w1xpqg

4 komentarze do “Czy skutery elektryczne są ekologiczne?

  1. Pingback: Motocykl elektryczny czy spalinowy? Czy jest co porównywać?

  2. Pingback: Skutery Elektryczne: Idealny Środek Transportu dla Seniorów - INDIGO ELECTRIC

  3. Pingback: Skutery elektryczne na raty w Indigo Electric. - INDIGO ELECTRIC

  4. Pingback: Przedłużając żywotność skutera elektrycznego dbasz o środowisko - INDIGO ELECTRIC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *